angry

Nieuws & Blog ›

Leontien kiest uit recent psychologisch onderzoek relevante informatie, met tips en handige 'weetjes'.

Wat is de essentie?

Wat is de essentie?

Durft u ook geen “nee” te zeggen? Dat wordt dan knap lees meer

Geld maakt wel gelukkig.

Geld maakt wél gelukkig.

We kennen het gezegde: “Geld maakt niet gelukkig”. Toch lees meer

Meer nieuws ›

Evenementen ›

Nieuw in 2016 - Leiderschap!

Leiderschap

“Professionals aan ’t roer” start een gloednieuw lees meer

Mid-Life Career Boost

Midlifecareer

Gedurende het werkende leven heb je aan het begin allerlei lees meer

Rino cursus: Teamcoaching

team trainingen

Leontien Buddemeijer en Frank Habekotté zullen opnieuw een lees meer

Meer evenementen ›

Angry Birds

Wat 'Angry Birds' ons kan leren over werkmotivatie.

Waarom spelen mensen vaak urenlang videogames, maar hebben ze deze motivatie veel minder als het hun werk betreft? Miljoenen mensen raken "verslaafd" aan een spel als Angry Birds, maar niet aan hun baan.

In een recente studie over werkmotivatie ontdekten de psychologen Teresa Amabile en Steven Kramer, dat de sterkste bron van motivatie voor veel werknemers zit in “the small wins”: - positieve vooruitgang boeken in je werk. Dagelijks vordering maken droeg meer bij aan werkmotivatie dan externe prikkels zoals bonussen of andere beloningen.

In hun recente boek, "The Progress Principle", bestudeerden zij tientallen werknemers bij een verscheidenheid aan bedrijven. Zowel door middel van zelfbeoordeling als ook door beoordeling door naaste medewerkers. Uit de analyse van de gegevens bleek dat kleine gebeurtenissen, zoals het maken van vooruitgang in je werk, het oplossen van een vervelend werk-gerelateerde problemen, of het krijgen van positieve erkenning van een leidinggevende of collega motivatie en tevredenheid op het werk in sterke mate positief beïnvloedden. En aan de andere kant, een tegenslag hierin, werkte demotiverend.

De auteurs herkenden dat zij op een psychologisch principe waren gestuit, dat al lang geleden door de ontwerpers van video games was ontdekt : mensen zijn sterk gemotiveerd  om vooruitgang te boeken - naar het volgende level te komen;  naar het volgende niveau te bereiken. Net als in games,worden mensen blij en gemotiveerd door terugkerende prestaties.

Interessant daarbij is dat Amabile en Kramer ontdekten dat leidinggevenden en managers op alle niveaus, zich niet bewust waren van de belangrijke rol die het maken van vooruitgang speelt bij het motiveren van werknemers – sterker nog: zij gaven dit de laagste score bij alle mogelijke motivatie technieken.

Hoe zouden leidinggevenden deze ontdekkingen kunnen toepassen?

1. Wordt zelf een katalysator voor vooruitgang: zorg dat medewerkers in de juiste richting bewegen; her- en erken kleine successen; los tegenslagen en  problemen direct op. Maak het tot je taak om alles wat succes en voortgang in de weg staat op te ruimen.

2. Biedt ondersteuning en aanmoediging. Maak het jouw taak om medewerkers en teams te steunen zodat ze successen boeken.

3. Bewaak de voortgang en geef daar regelmatig feedback en feedforward op zodat er sprake is van dagelijkse ‘kleine successen’.


Leontien Buddemeijer Psychologisch Adviesbureau

Praktisch Advies, gericht op groei

Leontien Buddemeijer beantwoordt regelmatig een lezersvraag. Hier kunt u een vraag stellen en hier treft u een overzicht van eerder gestelde coachvragen en adviezen.