Mobile in hand

Nieuws & Blog ›

Leontien kiest uit recent psychologisch onderzoek relevante informatie, met tips en handige 'weetjes'.

Wat is de essentie?

Wat is de essentie?

Durft u ook geen “nee” te zeggen? Dat wordt dan knap lees meer

Geld maakt wel gelukkig.

Geld maakt wél gelukkig.

We kennen het gezegde: “Geld maakt niet gelukkig”. Toch lees meer

Meer nieuws ›

Evenementen ›

Nieuw in 2016 - Leiderschap!

Leiderschap

“Professionals aan ’t roer” start een gloednieuw lees meer

Mid-Life Career Boost

Midlifecareer

Gedurende het werkende leven heb je aan het begin allerlei lees meer

Rino cursus: Teamcoaching

team trainingen

Leontien Buddemeijer en Frank Habekotté zullen opnieuw een lees meer

Meer evenementen ›

De “altijd-aan-wereld”.

Hulpmiddelen om uw focus te verbeteren.

De volgende keer dat u in een vergadering zit, kijk dan eens rond. De kans is groot dat, terwijl iemand praat of een presentatie geeft, u uw collega’s hun e-mail ziet checken of hen ziet sms’ en. Velen zijn er nog trots op ook dat ze kunnen multitasken en denken dat het bijdraagt aan hun output. De technologische vooruitgang zorgt er mede voor dat we min of meer leven in een “altijd-aan-wereld”.

Multitasking kan ons inderdaad helpen om meer dingen op ons to-do lijstje af te vinken. Maar het maakt ons tegelijk ook meer vatbaar voor het maken van fouten, biedt meer kans op het missen van belangrijke informatie en signalen en voorkomt dat we ons werkgeheugen effectief gebruiken en daardoor schaadt dit ons probleemoplossend vermogen en onze creativiteit

Gelukkig is in de afgelopen tien jaar is in de neurologie in versneld tempo meer inzicht ontstaan over de manier waarop ons brein werkt. Studies van volwassenen met ADHD leren ons hoe de hersenen zich focussen maar ook hoe gemakkelijk het brein is afgeleid.   

Het goede nieuws is we de hersenen kunnen trainen om afleiding te negeren,waardoor u meer gericht, creatief en productief kunt zijn.

Hier zijn drie hulpmiddelen om uw focus te verbeteren.

1. Tem uw driften.
We worden mede gestuurd door positieve en negatieve emoties. Negatieve emoties interfereren met het vermogen van de hersenen om problemen op te lossen of ander cognitief werk te kunnen doen. Positieve emoties en gedachten doen het tegenovergestelde - ze verbeteren de uitvoerende functie van de hersenen, en helpen op die manier de deur te openen naar creatief en strategisch denken.

Wat kunt u doen? Probeer ‘uw saldo’ van positieve en negatieve emoties in de loop van een dag te verbeteren. Streef naar een 3 (positieve):1 (negatieve) ratio (zie ook: www.positivityratio.com).  

Wat kan uw team doen? Start bijeenkomsten met positieve onderwerpen en wat humor. De positieve emoties die dit genereert, kan ieders functioneren van de hersenen verbeteren en het probleemoplossend vermogen stimuleren.

2. Stap op de rem.
Uw hersenen scannen voortdurend de interne en externe omgeving, zelfs wanneer u gericht bent op een bepaalde taak. Afleidingen liggen altijd op de loer: eigenzinnige gedachten, emoties, geluiden, of onderbrekingen. Gelukkig is het brein ontworpen om on​​willekeurige gedachten, een overbodige actie, en zelfs een instinctieve emotie direct te kunnen stoppen en u niet van de wijs te laten brengen.

Wat kunt u doen? Om te voorkomen dat afleiding uw focus verstoort kunt u bewust gebruik maken van de rempedaal van uw hersenen. Wordt u bewust van uw keuzemogelijkheid. U kunt stoppen met wat u doet en de afleiding adresseren of u niet laten afleiden.

Wat kan uw team doen? Probeer een  uur af te spreken zonder afleiding ( dus geen laptops, black berry’s en andere hulpmiddelen…) Iedereen committeert zich daaraan en levert een bijdrage in de vorm van creatieve  ideeën en gedachten.

3. Las een pauze in.
Vaak moet u uw aandacht weer op een nieuw probleem richten; de focus verschuiven naar een nieuwe taak, en kunt u niet uw aandacht bij de oude taak houden. Onze hersenen hebben daar moeite mee. Het is handig om de hersenen dan eerst even pauze te geven en zo voor te bereiden op een nieuwe taak.

Wat kunt u doen? Verplaats uw focus van de geest naar het lichaam. Maak een korte wandeling, ga traplopen, soms is een diepe ademhaling of u uitrekken al genoeg. Dan kunnen er zelfs nieuwe ideeën ontstaan ​​tijdens een dergelijke fysieke pauze.

Wat kan uw team doen? Probeer elk uur van de vergadering een pauze in te lassen voor een korte fysieke activiteit (en dus niet checken van e-mail..).

Leontien Buddemeijer Psychologisch Adviesbureau

Praktisch Advies, gericht op groei

Leontien Buddemeijer beantwoordt regelmatig een lezersvraag. Hier kunt u een vraag stellen en hier treft u een overzicht van eerder gestelde coachvragen en adviezen.